الخميس، 29 سبتمبر 2011

نبذه عن الكتاب






كتاب هرتله مصريه
هو كتاب كوميدي ساخر ,, يسرد بعض الحكايات الواقعيه من المجتمع المصري
يتناول في مطلعه بعض من قصة الشاب الجامعي وهو ذاهب الي الجامعه من خلال وسيلة المواصلات الشهيره بـ ( الميكروباص ) وبعض المواقف التي تحدث له
وخصائص بعض الاشخاص الموجوديين معه في ( الميكروباص )
منهم الحزين ,, العبيط ,, الانثي الباحثه عن حب .. الخ
وفي خلال الفصل الاول ورحلة الميكروباص الي مدينة المنصوره ثم الرحله داخل المدينه يحاول الكاتب ان يوصف لنا بعض الأمور الدقيقه علي جنبات الطريق ..
فيحدثنا عن إشارة المرور المعطله وعن الجو العام في الميكروباص وأوجه الاختلاف والتشابه بينه وبين وسيله اخري وهي الـ McV
كل هذا مصحوب ببعض المواقف المهرتله من وجهة نظر الكاتب

ثم يطير بنا في الفصل الثاني الي عالم أخر من الحواديت والأسئله الواقعيه والنقل الحي من الشارع ومن مواقع التواصل الاجتماعي .. فيسأل ( متي كنت عبيطاً )
ويسرد لنا بعض المواقف له وبعض المواقف لأصدقائه وينقل إجابات الكثير والكثير من الاشخاص الذين أجابو عن السؤال ..
فمن الاجابات مثلا :
لما سبت الميدان بعد التنحي
كنت وانا صغير افضل ماشي ورا الشمس ساعة المغربيه عشان اشوفها رايحه فين
لما كنت فاكر اللى عايز يطلع دكتور بيطلع دكتور عادى
فكما نري بعض الردود ساخره من الواقع السياسي وبعضها من الحياه الشخصيه والذكريات والاخر متعلق بالفكر والجانب الثقافي وسنجد أكثر من خمسون موقف لأشخاص حقيقيه يجيبُون عن السؤال .. ( متي كنت عبيطاً )

وفي الفصل الثالث يُحدثنا الكاتب عن بعض صفات الطفل المصري التي لا يستطيع اي طفل في العالم ان يقلدها وهي أمور ساخره تماما
ثم يشرك معه بعض الجمهور في جمع بعض التفاصيل والمواقف – البايخه – التي حدثت لكل فرد وهو صغير ونجد خمسون موقفا وأكثر يحكي مواقف قصيره جدااا ولكنها مضحكه جدااا وواقعيه

وفـ الفصل الرابع المُسمي بـ ( ماركه مسجله ) يأخذنا الكاتب الي واحة أخري من الـ هرتله من وجهة نظره
فيكون الفصل من مجموعه من الاسئله تبدء بـ هل تعلم ,, صدق او لا تصدق
وفي نفس الفصل يعض الكوميدا من خلال تكون جمله مفيده علي مقولات شهيره فمنها مثلا :
عشان انا مصري ....
عشان انا مصري / مش هقول ع الزمالك ( يع )
و لو لم أكن مصريا... ؟
ــ لو لم أكن مصريا .. كنت هقول علي العفـار .. ( أوف )
والكثير والكثير من الجمل الكوميديه المهرتله

وفي الفصل الخامس والاخير يحكي لنا الكاتب قصتين تحت مسمي :
ــ انا اللي جبت ده كله لنفسي
ثم يعود الكاتب مرة أخري في هذا الفصل ويسأل بعض الاسئله التي تشغلنا في حياتنا دائما بطريقه ساخره وعليك انت عزيزي القارئ ان تجيب عنها وان تحتفظ بالاجابه في درجك .. فمثلا :
ــ ليه الطالب المصري .. بعد دقيقه واحده من الامتحان بيطلب من صاحبه اجابة السؤال الثاني
ثم يدخل في صيغه أخري من الاسئله ألا وهي .. بم تفسر ؟؟
ثم يختتم الكتاب ببعض النصائح الصغيره جدا التي تعد بعض ارشادات لتتعلم منها (( الرزاله )) في بعض المواقف والأوقات
ومنها مثلا :
ــ خلي حد ماشي وقوله لو سمحت الساعه كام؟ هيقولك كذا .. قولو طب ما تمد شويه مالك ماشي بطيئ كده ليه
ثم يختم الكتاب ببعض المقولات لـه
ويشكر كل من ساعده في اتمام هذا العمل

نتمني لك وقتا ممتعا مع كتاب ( هرتله مصريه )

عبدالرحمن سامي

هناك تعليقان (2):